Copyright Notice

© hobikebun.blogspot.com. All right reserved.


No any portion of this site may be reproduced, distributed, retransmitted, broadcasted, displayed, published, licensed, transferred, sold or commercially dealt with any manner without the prior written permission of hobikebun.blogspot.com.

Thursday, November 19, 2009

Tanaman Baru

Catatan ini akan membincangkan tanaman baru yang saya selitkan di kebun saya. Beberapa koleksi tanaman yang sering digunakan di dapur telah saya tanam di kebun saya . Antara tanaman baru yang saya tanam adalah:

1. Pandan

Saya ambil anak pokoknya dari ibu saya di Nitar 01. Memandangkan pandan sering digunakan di dapur rumah , saya ingin mencuba tanaman ini. Pandan merupakan sejenis pokok yang banyak kegunaannya bagi orang-orang Melayu. Ia digunakan sebagai pewangi makanan seperti air sirap, dan dalam upacara tertentu seperti sebagai bunga rampai dalam istiadat perkahwinan Melayu. (Sumber: Wikipedia).

2. Kunyit

Alhamdulillah, sudah lama mencari pokok kunyit, akhirnya dapt juga saya tanam. Selain kegunaan kepada masakan, kunyit juga terkenal di kalangan masyarakat Melayu dan India dengan khasiatnya sebagai ubat pembersih dalaman badan dan mencantikkan kulit. Hari pertama saya tanam , orang rumah dah guna daunnya untuk masakan Siput Sedut Masak Lemak ( memang favourite saya). Tak payah beli kat kedai lagi.

3. Pokok Daun Kesom

Daun Kesom sering diambil dan dijadikan bahan masakan yang sungguh menyelerakan terutama dalam masakan laksa asam dan juga asam pedas. Memnag berbaloi saya tanam pokok daun kesum ni. Pokok Kesom ni memerlukan kawasan yang berair untuk hidup subur. Saya ambil pokoknya dari ibu saya di Nitar 01. Lepas ni senang la orang rumah saya. Tinggal petik je daun kesom ni untuk masakan.
4. Cekur

Cekur ni saya baru cuba-cuba menanamnya. Gambar di sebelah kanan tu adalah rizom cekur yang baru saya semai. InsyaAllah tak lama lagi jadi macam gambar sebelah bawah(sumber: Wikipedia).Apa yang uniknya tumbuhan herba ini selain mempunyai aroma yang membabitkan selera jika diadun dalam resepi masakan cekur adalah pokok herba yang tidak mempunyai batang (Wikipedia).Masyarakat Jawa memang kenal dengan cekur ni. Mereka menggunakannya dalam masakan seperti urap, kuah pecal (lama tak pekena pecal ni) dan masak lemak cili api. Banyak variasi cekur sebenarnya. antaranya ialah cekur merah, cekur hitam, cekur jantan, cekur betina dan cekur batik. Cekur merah berdaun merah, cekur hitam daunnya kehitaman, cekur jantan daun tirus dan cekur betina berdaun lebar dan cekur batik mempunyai corak ungu di atas permukaan daun. Masyarakat Jawa memang kenal dengan cekur ni. Mereka menggunakannya dalam masakan seperti urap, kuah pecal dan masak lemak cili api.

1 comment:

  1. saya singgah blog tuan. saya juga minat menanam. buat hobi suami isteri sambil hijaukan bumi,kurangkan belanja dapur. harap sudi singgah blog saya juga.

    ReplyDelete

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...