Copyright Notice

© hobikebun.blogspot.com. All right reserved.


No any portion of this site may be reproduced, distributed, retransmitted, broadcasted, displayed, published, licensed, transferred, sold or commercially dealt with any manner without the prior written permission of hobikebun.blogspot.com.

Sunday, October 18, 2009

Lada Tomyamku Sudah Mengeluarkan Hasil

Alhamdulillah , pokok lada tomyam ( nama yang mak aku beri ) sudah mula mengeluarkan hasil . Pokok ni mak aku bagi sepokok untuk aku bawak ke kampung di senggarang . Daun pun agak lebat serta bunga - bunga sudah mula keluar. Pokok ni memang saja tanam kat polibeg sebab aku dah try tanam kat tanah dulu tapi tak boleh membesar. Tanah yang digunakan adalah tanah dari kilang sawit . Pada mula-mula aku ambil pada mak aku , pokoknya takdela besar sangat , tapi berkat penyiraman harian serta baja yang aku beri pada awal bulan sudah mula menampakkan hasil. walaupun buahnya tak berapa banyak tapi bolehlah memuaskan hati aku bila isteri aku guna buat masak nasi goreng pagi semalam.  Mak aku kata lada ni buat masak tomyam

Apepun thanks pada mak aku yang bagi pokok ni kat aku. Lada ni buahnya jenis panjang . Tak payah tunggu warnanya merah . Agak2 dah tua sikit terus je kutip. Kalau kita tengok orang masak tomyam pun jarang ladanya warna merah . Projek seterusnya untuk lada ni nanti aku nak semai biji untuk tanam beberapa pokok lagi. Tak puas pulak tengok ada sepokok je. Apepun syukur pokok ni dah berbuah.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...