Copyright Notice

© hobikebun.blogspot.com. All right reserved.


No any portion of this site may be reproduced, distributed, retransmitted, broadcasted, displayed, published, licensed, transferred, sold or commercially dealt with any manner without the prior written permission of hobikebun.blogspot.com.

Sunday, May 22, 2011

Tanaman Serai

                   Tanaman serai memang tidak boleh dipisahkan daripada keperluan dapur untuk memasak. Serai memang salah satu tanaman kesukaan saya kerana penanamannya yang sangat mudah. Gali lubang yang sesuai kedalamannya, cocok je serai yang dah ada akar tu..siram..Insyaallah hidup.


                  
                   Serai yang saya tanam di rumah saya ini rasanya adalah spesies serai peha ayam kerana bentuk fizikalnya seperti peha ayam (sorry kalau salah)..Serai memang sinonim dengan beberapa masakan seperti rendang, tomyam dan yang paling best ayam panggang atau barbeque...So tanpa fikir panjang saya 'close up' gambar tanaman serai (atas) di rumah saya. Amacam ada peluang jadi toke serai tak..hihi..



                 Alhamdulillah...jimat sikit duit belanja dapur. So rakan-rakan dan jiran-jiran anda dialu-alukan la kalau nak pakai serai ni..banyak sangat sampai tak larat nak abiskan..hihi..kalau nak derma sikit pun boleh...boleh masuk tabung si irfan ni...hihi..tersenyum saya melihat gelagat irfan bermain bersama serai yang saya tuai ni..Jom..ape lagi tanam main-main pun dapat hasil lumayan...

1 comment:

  1. saya ada jual pokok mulberi.. sesaper berminat,boleh lawati http://www.malberimulberry.blogspot.com/
    call/sms saya Anuar 013-9791736 Kota Bharu

    ReplyDelete

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...